Ledenlogin

Nieuws

  • ALV 2020
    De Algemene Ledenvergadering vindt plaats op woensdag 18 november 2020.  Hoewel we streven naar een fysieke vergadering in Van der Valk Amersfoort, vragen wij jullie of er eventueel bezwaar is tegen een ALV met Zoom. Tijdens de laatste bijeenkomsten met opleiders blijkt dit een goed alternatief te zijn. Behalve de maatregelen die we niet in acht hoeven te nemen, is er ook bv. geen reistijd meer. Laat het weten aan Els – Meer…
  • Wat is een typediploma waard?
    Het ene typediploma is het andere niet Voor de erkenningsaanvraag van de CBT-diploma’s typevaardigheid hebben wij een klein onderzoek uitgevoerd bij de opleiders die een eigen typediploma uitgeven. De aanleiding hiervoor was een opmerking van een opleider die begeleid typeles geeft: ‘Hoe weet je nu dat mijn diploma meer waard is dan van een andere (online) aanbieder van typecursussen?’. Simpel: dat weet je niet. Het werken met eigen normeringen is – Meer…
  • Foutenanalyse ABC
    Bij de ene opleider mag onbeperkt met de backspace gewerkt worden, terwijl dit bij de andere opleider juist niet toegestaan of zeer beperkt is. Afhankelijk hiervan zou je ook je foutenpercentage kunnen bijstellen. Een klein stukje uit het onderdeel foutenanalyse en didactiek voor de typedocent leert ons het volgende. Foutenanalyse Een onderzoek naar de aard van de fouten. Samen met het zoeken naar de oorzaken geven deze weer aanleiding tot – Meer…
  • Kantoorpop Emma
    Uit: de Volkskrant, 18 november 2019 door Renske Marseille Klik hier voor het volledige artikel. Wiliam Higham, een Britse futuroloog bouwde een kantoormedewerker van de toekomst. Dinsdag is de levensechte pop op bezoek in Nederland. Ze schetst niet bepaald een vrolijk beeld van onze gezondheid en ons uiterlijk. Een enorme bochel, opgezwollen kuiten met spataderen, een grauwe huid en bloeddoorlopen ogen: volgens Higham staat dat kantoorpersoneel over twintig jaar te – Meer…
  • Geen tijd voor typeles
    Het staat geschreven en gedrukt In de kennisbasis handschrift (september 2018) staat: “Als schrijven met de pen geautomatiseerd is, kunnen leerlingen beginnen met digitale tekstproductie: blind typen met tien vingers, werken met sneltoetsen en leren lay-outen…” “…en met een passend instrument efficiënt (vlot, met souplesse) en effectief (goed vormgegeven, leesbaar) tekst kunnen produceren…” De leerlingen krijgen net als pennen en potloden het gereedschap (laptop, chromebook: de tools) aangereikt op school. – Meer…

Nieuwsbrief